Wednesday 16 April 2014

Street art, Pulang Pinang


Assalamualaikum.

Hoi hoi.. hampir sedekad rasanya senyapkan blog nih. Semester ni dugaan paling banyak. Dan paling busy. -.-
Sekarang. tengah start cuti sem. Dan aku tak abes lagi tugas semester lepas. Apa cer ni haa! malasnyaa.
Miss syam bagaikan bayang-bayang ja. ples lari jauh-jauh sikit...

Okes. sudah. Hari tu. aku pegi jejalan with my roommate. Semester ni last kami jumpak. semester depan masing-masing dah hal masing-masing. Aku dengan hawa dah pindah rumah sewa memasing utk semester last. insyallah. Alia stay kolej sbb dia punya kos sampai semester 6. Aku kenal my roommate masa semester 1. umur 18 time tu. sampai lah sekarang umur 20. so. 3 tahun gitu la.. Bila aku selalu stress dekat kelas. depa la pendengar setia dengar aku punya bebelan yang tah apa-apa tuh. Thanks sbb sudi dengar cik amirah ni membebel tah apa2.

Okes. Start cita ya.

Kami stay Uitm Merbok. Sungai Petani lah kiranya....dari sp nak ke penang tak lah lama mana. Lebih kurang sejam ja pon.
(Tol awal tu dari sp-sg.dua kalau tak silap. rm 7.00 dan tol dekat jambatan 3.50)*just utk aku tengok balik.

Macam mana nak cari street art ni?

Senang ja sebenarnya. Aku tak berapa suka jalan Penang sebab semak kepala. Jam ja keja kan. Kereta banyak. Jalan pening kepala. Sebab aku selalu pegi follow kereta kawan asyik sesat ja.

Street art ni kat George town. Kalau naik jambatan. Just follow ja sign board George town. Then cari ja tempat naik Ferry dan Cruise tuh. Bila dah sampai area Jeti Ferry tuh. Kome jangan pegi naik Ferry pulak. Cari ja area situ MASJID KAPITAN KELING. pusing ja area situ, jumpak la. Tepi jalan ja masjid tu. Just jangan pegi cari dalam lorong-lorong bangunan pulak. Cari masjid tu dekat jalan utama.


Bila dah jumpa masjid tu maksudnya anda berada di tempat yang betul. So pegi la parking kereta. moto. basikal or whatever la. Parking ja tepi2 lorong tu. Banyak tempat park.

Okey. Pilihan kat situ. hampa boleh naik beca. sewa basikal. or jalan kaki jek. Aku naik beca. Naik beca mudah bagi orang yang tak tau tempat2 mural tu kat mana. or. sesapa yang first time kan. Beca pilihan terbaik anda. sebab pakcik beca tu memang dah tau kat mana nak bawak kita.

Sewa beca? ikut juga. Aku punya RM 25/ 1jam 2 orang. ada yang RM10/person.
Basikal pulak aku taktau sebab tak tanya pulak. Basikal sewa boleh dapat dalam lorong-lorong bangunan tu.



Apa lagi aku nak cerita? hmmm. kami puas pusing jugak sebenarnya. sebab tak tau jalan. Padahal senang ja nak cari. Bila nak beca. Baru nampak. alahai. tadi kita naik kereta lalu lorong ni dah. Just tak masuk dalam lorong-lorong lain. So. dinasihatkan. ringan-ringankanlah kaki tuuu nak berjalan. :)

Meh tengok gambar.


















Kalau hampa nak tau sebelah masjid kapitan keling tu ada NASI KANDAR BERATUR yang femes yang Penang tuh. Area situ memang susah nak cari kedai makan sikit. Aku tengok asyik kedai makan Cina ja. -.-

Masjid surau pon susah nak jumpa area situ. Last2 pegi masjid keling tu ja. Besar cantik masjidnya.
Time sembahyang magrib gn isyak ramai ja aku tengok mamak muslim pegi sembahyang jemaah tau, Imam bagi tazkirah pon dalam bahasa depa. Dua patah pon aku tak paham. Just sepatah ja faham. Muhammad saw.

Untuk kedai makan yang famous area george town tu Padang Kota. Area komtar lah jugak kan. Jalan aku tak berapa nak pasti sangat. Sebab kami pegi malam. dan kami follow abang polis. heh?

Yang aku tau,. dari masjid kapitan keling tu. sebelah kanan masjid. terus ja kot.
Dekat sini. banyak gilessss makanan penang. tak yang paling popular tuuuu semestinya pasembor. Mcam dok tengok dalam cerita. ada cucur udang bertingkat-tingkat tu kan?
situ la. tapi hati-hati nak pilih. kang tercekik tulang ayam dengar harga pulak.
Pilih la yang rasa-rasa nak makan kalau budget tak cukup. RM 80 pon bole jadi tau untuk pasembor saja.

Aku makan nasi goreng pattaya paprik. dan semestinya harga dekat foodcourt amanjaya murah lagi,
Kalau nak try char keuw teow pon okey jugak. Udang p
uas makan. tapi. sikit ah keuw teuw tu kan.
Kalau hampa pegi sini jangan terkejur tetiba terus orang akan kerumun tanya order. sampai taktau nak order apa. Apa depa sebut pon dah penin.

dan. nasihat seterusnya ialah. Parking kereta elok-elok area Padang kota, Keta kami kena saman dengan masjis bandaran, so sweet. -.-

dan hari ni jugak hari malang bagi aku. Pagi kena marah dengan miss sham. Malam buat kerja kantoi dengan polis bantuan. dan keesokkan paginya. dahla menumpang tidur rumah orang. Blackout pulak tu pepagi tu.
Sungguh seram percutian kami.

No comments: