Wednesday 14 May 2014

Makaroni Bakar

Assalamualaikum.

Lai lai. Okey. Hari ni aku nak share resipi makaroni bakar. Sedap okeys.
First time aku makan . Time tu hawa. roommate aku bawakkan. Terus mintak resipi.

Sebenarnya resipi ni untuk liya.  Dia dah tersilap beli cheese. Dia tak tau nak buat apa. So aku suggestkan buat makaroni bakar ni.

  

Simple aja bahan-bahannya. PREGO tu yang CENDAWAN punya ya.
Daging or ayam tu kalau biasa. Hiris la bagi kecik kecik.

1. Rebus dulu makaroni. Masuk air. sedikit garam dan sedikit minyak.  Makaroni agak-agak la berapa orang nak makan lah. 
Apa fungsi minyak dengan garam? Aku pon taktau.  Tak sempat nak tanya chef pulak kenapa.

  

2. Lepas dia dah masak. Toskan. Jangan biar sampai kembang pulak. -.-
Macam mana nak tau masak? Makan la satu makaroni tu. Tak keras maksudnya masak lah. hihi.

3. Then. Dalam kuali lain. Letak minyak sikit. Goreng daging/ayam/hotdong sampai masak. Daging/ayam tu cincang la bagi kecikkecik. Lagi banyak lagi sedap.

4. Lepas dah masak. Masuk PREGO CENDAWAN. Kalau pakai tin kecik. Masukkan ja semua. 



4. Then. Masuk makaroni yang dah masak tu. Kacau sekejap jadi la. Sebab japgi nak masuk oven plak. Satgi kering sangat pulak.

5. Oke. Masa untuk kita letak cheese. First letak dulu makaroni bagi rata. Then letak la cheese atas makaroni tu. Next. letak makaroni pulak. Gilir-gilir la. Sampai habis makaroni. 

Aku suka cheese banyak. So bubuh la banyak slice. 



6. Letak cheese banyak-banyak sikit yang atas sekali ni. Aku bubuh sikit jek tu. 
Then. Bakar la dalam oven lebih kurang 10-15 minit. Bagi cheese tu cair ja. 



7. Tada!!! Sudah siap tersediaaa. Tak boleh dibayangkan. SOoo Yummy. Aku yang menaip pon lapar sekali. Boleh la dimakan sewaktu panas-panas. Sedapp!!!!!!



Makaroni ni aku tak bakar n letak cheese. Just goreng ja, lebihan prego buat Piza.

  

Selamat mencuba !

No comments: