Monday 26 December 2011

petua menghilangkan jerawat

assalamualaikum semua......

hari ni aku na kongsi petua menhilangkan jerawat..Muka aku ni da teruk dengan jerawat..Sedih tengok muka orang tak da jerawat..Lepas tu.aku terus la search kat internet..then jumpa la petua yang dirasakan berkesan. Memang takut nak try tapi disebabkan memang dia penah cuba dan dia amalkan selalu dan berkesan..so aku cuba la jugak.serius..jerawat mula hilang..wah..alhamdulilah
aku ambik petua dekat sini :http://petua-kecantikan-melayu.blogspot.com/2007/03/petua-menghilangkan-jerawat.html



cara-caranya:
Kisarkan segenggam dua kacang hijau sehingga halus. Untuk mendapatkan tekstur yang halus dan gebu, kacang hijau yang dikisar itu perlu ditapis (guna penapis yang agak jarang). Serbuk kacang hijau ini digunakan dengan cara mencampurkannya dengan sedikit air dan kemudian sapukan ke seluruh bahagian muka sebelum mandi pada setiap hari. Ramuannya jangan terlalu pekat dan jangan terlalu cair. Sedang-sedang ajer. Biarkan sehingga kering barulah dicuci. Saya menggunakan air biasa sahaja untuk mencuci ramuan ini. Tapi menurut makcik bidan di kampung saya, bahagian muka lebih baik jika dicuci dengan air suam-suam kuku yang telah dimasak terlebih dahulu. Amalkan petua ini sekali setiap hari. Ia juga boleh digunakan untuk menghilangkan jerawat di badan (yang biasanya terjadi di bahagian belakang badan). Cara penggunaannya adalah sama dengan cara di atas kecuali anda memerlukan suami atau ibu anda untuk menyapukanya!


*p/s: pastikan kacang hijau ditapis hingga halus!


terdapat pelbagai petua lain yang menarik di blog tersebut..cuba la lihat..
sebarang risiko tidak akan ditanggung..hanya berkongsi


satu lagi petua..aku amalkan juga..tapi baru buat sekali.hehe


basuh muka dengan air basuhan beras.
biarkan kering seketika.kemudian bilas dengan air biasa.
amalkan selalu


petua basuh dengan air besar ni da banyak orang cakap..
tak percaya try search..memang akan terbaca banyak petua ni..
dan komen2 yang diberikan banyak cakap berkesan..so berani la aku cuba


petua mencerahkan kulit muka


hah..ini petua ni pun aku ambik dari sini:
http://petua-kecantikan-melayu.blogspot.com/search/label/mencerahkan%20kulit%20wajah

petua ni aku tak try lagi.aku suruh adik aku beli carrot kan..sebatang ja..na wat pa banyak2..telur sebiji aku caplas kat rumah tok..last2 tengok malam tu aku na wat.telur tu da tak da...duduk kat mana tau?
da selamat jadi maggi kuah tu..kak aku masak da..adoyaiiiiii..
tak jadi jugak na wat kan...carrot tu pon da tinggal sekerat.tapi tak kisah sangat sebab nak guna sikit ja kan..
papapon jom tengok petua tu..aku copy paste ja la..hehe..sory kak

Caranya :

1)Parutan Lobak merah
2) Kuning Telur
3) Sedikit Air Limau Nipis
 (kat rumah saya hanya ada limau kasturi, jadi saya guna limau kasturi ajer)

Campurkan kesemua bahan di atas dan kacau hingga sebati. Sapukan pada muka dan biarkan kering. Kemudian cuci dengan air tanpa menggunakan sebarang pembersih muka.

Bagi saya, resipi ini cukup berkesan. Saya sendiri telah mencubanya dan mendapati kulit wajah saya lebih cerah dan berseri sebaik sahaja campuran tadi ditanggalkan. Cubalah sendiri!


*kakak tu da cakap dia da try..so tu yang aku berani..hoho


      


myramochisedangberkongsicerita

No comments: