Monday 26 December 2011

shizzling nasi...adik angkat shizzling yee mee

assalamualaikummm...aip3
emm..lama benor rasanya tak update..da berhabuk blog nih...sarang labah-labah da merata ada.haha..
wat la lawak tak berapa lawak tu kan...broadband ni macam kura-kura...baik kura-kura cepat sikit berjalan..
amboi mira! sampai cmtu k? lebih da tuh...emmmmmm.........ari ni aku try buat shizzling nasi...betul k tak ejaan tu? entah la..janji bunyi sama kan..
Selalu kita dengar shizzling yee mee kan...ni aku ubah sikit..sebab yee mee tu malas na p beli..memang da lama teringin na buat..tapi tak kesampaian..hinggala hari ni..disebabkan my mom tak masak nasi so kita try2 la...besa la kan..kenduri tiapppp2 ari.aku tengaok resipi nih dekat my resipi..komen and laporan yang orang bagi semua ckp sedap..so tu la yang menyakinka untuk aku masak...akhirnya..jadi ok..tapi gambarnya tidak la ada.hehhee
sedap tau...walaupun ada bahan yang tidak letak
ok..jum kita tengok bagi sapa2 yang berminat
bolah tengok kat sini k: Lilyalley@myresipi.com



Bahan-bahan( 2-3 orang makan)

nasi atau yee mee(2-3 sanggul)
5 ulas bawang putih
5 biji cendawan shitake ( saya tak letak)
dada ayam-potong mengikut citarasa
3 biji cili kering-potong 2
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap cair
1 sudu besar kicap pekat
1/2 halia- hiris nipis
serbuk lada hitam
garam-secukup rasa
beberapa titik minyak bijan- saya tak letak( tak da kat umah)
1 sudu besar tepung jagung-dibancuh dengan sedikit  air
sedikit minyak  untuk menumis

* bahan-bahan boleh diagak kuantiti mengikut citarasa






cara-cara:


1.                              Tumis bawang putih, cili kering dan halia sehingga naik baunya.

2.                              Masukkan ayam yg telah potong sehingga agak empuk.

3.                              Masukkan 2 cawan air.

4.                              Masukkan pula sos tiram, kicap cair dan kicap pekat. Masukkan pula serbuk lada hitam.      Biarkan mendidih.

5.                              masukkan cendawan serta sayur2 lain- tunggu 2-3 min.

6.                              Masukkan campuran tepung jagung dan kacau.

7.                              Titikkan minyak bijan beberapa titik-jgn banyak2...( saya tak letak )

8.               Akhir sekali, hidangkan mengikut citarasa anda



No comments: