Monday 13 February 2012

Bila difikir-fikirkan..................................

 
 assalamualaikum semua..tetiba ja terfikit result spm..asalnya aku fikir. da update apa la kat blog ni....last2 teringat satu cerita ni...
 hai...takut la nak ambik result..macam2 boleh jadi..aku takut tak sama yang aku harapkan..
eh..sapa nak dia gagal kan? semua orang nak berjaya...
"tak semestinya kita dapat apa yang kita suka.tapi cuba suka apa yang kita dapat.." ni aku tengok dekat karel kak ira..my senior tulis..
ok..aku ubah sikit ayat tu..tak semestinya kita dapat apa yang kita nak,tapi cuba redha apa yang kita dapat,betul ka ayat tu?
yala kan...nasi kalu da jadi kerak memang tak boleh tukarkan balik jadi nasi..
amboih.mira..berbunga2 ayat kamu hari ni.haha XD
ok..hemm..aku teringat satu cerita ni...time tunggu nak buat QTI kereta..
aku sembag2 la dengan sorang perempuan ni...ingatkan umor sama..tanya2 dia tua setahun dari aku...sekarang dia duduk maktab perguruan.alahai...bakal cikgu tu...
aku cakap la dekat dia yang aku takut dengan result tu..
then dia cerita la..dia cakap..dulu dia ny bukan rajin mana pon...malas nak belajar...kalau rasa malas..dia ponteng jala..tak pon tido dalam kelas...eh..lupa lak nak gitau nama dia...
nama panjang lupa lak..tapi nama pendek kak syam la.
dia cakap...dia kawan rapat dengan sorang budak ni..kawan dia ni budak pandai..
pi mana2 mesti dua2..sapa tak jeles bila cikgu asyik puji kawan yang kita rapat ja...cikgu asyk bersembang dengan kawan kita ja...mesti jeles...kawan dia baik...
dia pernah cakap..syam, kalau ang taktau apa2 tanya la aku...jangan malu2..
 kak syam tu cakap..kawan baik dia tu la yang ajar dia macam2...
kawan dia pesan..hang jangan la tiru,tanya time periksa...kalau tak tau sangat pon buat jugak..buat sendiri..kalau kita tak tolong diri sendiri..tak usaha sendiri macam mana Allah nak tolong kita..
aku suka sangat ayat dia tu..menusuk kalbu..
lepas tu..kak syam tu usaha...time trial spm tu dia hanya dapat 1a ja,..takpa la dia cakap..dari tak dapat A langsung.. 
dia tak putus semangat..dia usaha lagi.
kak syam cakap time nak dekat spm tu..memang dia pulun..
kawan baik dy mai tidur rumah dia study sama2.. then..kawan2 dy study ramai2..naty mak dia masak la..makan ramai2...kak syam cakap..yang tak seronok nak study pon jadi seronok...yalakan..bila study sorang2...bosan tu memang perkara wajib.
dia cakap study ramai2.best sebab..naty kalau da sapa teror satu subjek tu jadi cikgu..
nanti tanya la dia kalau tak paham.
then lepa bincang ramai2.bagi pendapat pasal satu topik tu..
akan jadi best..dy cakap rasa seronok sampai lupa time makan..

aku yang dengar?

Ya Allah..kenapa bukan aku yang macam tu..aku sedih + menyesal + kecewa sebab tak usaha macam tu..aku rasa time nak dekat spm la aku lagi malas..memang tak nafikan.kalau penyakit malas datang.memang kita tak boleh buat apa..nak tengok buku pon..Ya allah...setakat boleh tengok jala..masuk kepala tak. punya hebat godaan syaitan tu. beza sungguh..tak tau la.aku ada lupa time aku study..sebab hemm..peranan sekeliling dan kawan sangat lah PENTING. betul cakap.
Yala..cuba tengok situasi ni. bila kita tengok semua kawan kita tak study.. soO..kita tak takut la..boleh relex ja..
and situasi lagi satu. bila kita sorang tak study..kwan2 lain kusyuk study..kita akan usaha jugak nak study. sebab kita takut. right?
situasai lain..bila kita nak study kawan ajak menyembang..tu lagi satu pasal..semua situasi aku cakap ni...situasi biasa bila stay hostel. bagi aku aku lagi suka dok asrama.sebab.aku study..
bila balik kampung memang buku tu dilupakan.. maybe sebab memang dari form 1 aku stay hostel kot.
ok.berbalik tadi..ada jugak bila mOod nak study datang..da patut kawan cakap macam ni..
" wey, aku tak mau kacau hang. tapi nak cerita dekat hang ni. hang study la..tapi dengar aku cerita.tak payah kaleh( toleh/tengok) aku pon tak pa" 
rasa2 la kan..boleh study tak?
hemm..tapi tak pa..kawan kan..tpi dy silap pilih masa kot..takpa2 tak kisah dah...=)

tunjuk rajin la kononnyaa...XD


ok..sambungan kak syam tu. tau? dia cakap dia tak percaya result yang dia dapat. time ambik result tu dia tak rasa apa2 pon..kawan2 ramai tanya. syam ang tak ketaq ka? dia taktau nak cakap apa.sebab memang dia tak rasa apa2.
memang hairan..dia terpikir. aish..tak kan nak dapat teruk kot.
bila dah pi ambik keputusan tu..cikgu dia cakap tahniah! dia pelik la...kenapa pulak cikgu?
tengok2 keputusan 5A dalam tangan...memang tak disangka..budak yang malas. tak pernah dapat A banyak boleh dapat A sebanyak ni..bangga kan?
kawan baik dia  dapat 6A kot tak silap..=)

best kan mcam tu? aku? time nak exam boleh lagi tengok bola..time cuti la..hheehe
hemm...henset!
masalah paling besar..kepada budak2 nak ambik spm..janganlah bawak henset p asrama ok...cuti henset la sat.
yala..last2 sekolah la..peraturan tu longgar sikit..henset warden tak berapa nak kisah da..siap ada orang main henst time roll call lagi tu..
tu sebab naik kepala sikit..bila pi prep pon..henset mesti bawak..yala..da budak tak paham2 bahasa..orang cakap orang tengah study..bukan nak reti cakap..ok la awak..study dulu..sory kacau..bye.
ni tak..dok ajak mcg lagi...
  

tak tau ka masa tu tak betul..

satu lagi masalah sendiri. kalau diri sendiri tak mau..so benda yang kita nak tak akan terjadi..
dah tau orang ajak mcg time kita nak study..sO janganlah bawak fon naik prep!
tak susah kan..ok
tu memang aku dah buat lepas aku tersedar dari lamunan...

then.persekitaran...
hemm...yang ni...aku sangatlah bertuah kerana mendapat blok DINAMIS.
sebab?
karel banyak! pa tu karel? tengok la pic bawah2 tu.meja sebijik2
kalau blok lain kadang2 meja cam kat kantin tu..duduk ramai2..
sure menyembang punya kan...
kalau blok lain masuk bilik prep ni mesti lepa jeles...
blok D la paling banyak karel..junior dan senior boleh merasa..
kadang2 blok lain senior diberi keutamaan sebab nak SPM..


ok..sudah2 membebel mira!
jum kita cuci2 mata tengok gambar2 dalam bilik prep.
blok DINAMIS, SMTSP2/ SMVSP2

semua sumber gambar dari kamera Nabilah Aziz...
mintak copy ya..

                                                                                        ni teah!ank jaafar

    
kantoi tak study!


    abaikan karel yang semak tu ya...besa la.Mood
     mengemas tak dak..memang akan jadi macm tu


bilik prep atas! sapa yang duduk bilik prep bawah.memang tak dak pic dia..harap maklum!
yang kanan beg purple tu BIRO AKedemik

aku paling suka pic ni....akan rindu my karel..
hampeh ja tulis tu pon...dekat karel tu da mcam2 buat ayat sedih nak bg sedar..
konon2nya nak bagi bila baca yang mengantuk pon tak jadi la...tapi...sama ja..
haa..model dy nabila aziz..

aku ambik ja pic ni...sedar sikit husna oi....

          
with nabilah aziz

          
 
                                                   yang ni memang tak patut.! nabila punya keja

  

  

Ini semua hanya tinggal kenangan yang sangat senorok dan aku tak kan lupakan...


saya sangat sangat sayang kawan saya...














No comments: