Tuesday 12 November 2013

Homemade Piza Mudah lagi Senang!!

Assalamualaikum.


Dah lama aku simpan nak buat tak jugak terbuat-buat. Akhirnya berjaya jugak buat. Bukan apa..Asyik barang tak cukup ja..

Mak ayah aku xberapa nak suka sangat western food ni. Aku suka masak gini-gini kalau cik azyan ada rumah ja. Boleh dia tolong habiskan. Ingatkan dah tak habis sebab azyan tadak rumah.
Aku pegi la dapur nak makan lah sebab rasa macam ada lagi 2 slice. tengok-tengok dah habis..hehe. laku juga ehh.

Macam mana rasa?? Tak lah sehebat piza hut gan Dominos tuu.. Okelah jugak. Sedap.
Simple ja nak buat. Serius.


Bahan-bahan:

Base piza ( Beli ja kat kedai kek tu. Personal saiz: RM3 (2). Regular: RM7 (2) )
Sos prego. (Aku pakai Prego cendawan punya sebab yang ni ja aku pernah rasa pon.)
hot dog.
ayam
sayur-sayur potong.
chess (utk topping)

Prego.

Cara-cara buat:

1. Goreng dulu hot dog. Ayam semua tu.. Goreng biasa-biasa ja hotdong tu sebab japg nak bake dalam oven lak.
2. Sayur campur yang dalam paket tu..Rebus dalam air mendidih dulu. Bagi lembut sikit.
3. Then, tumis la bawang merah sikit. Masuklah sos prego dalam tu..Biarkan sekejap.



4. Dah selesai campur semua sekali...Masa untuk letak atas base roti.


5. Letak lah topping chess tu bebenayak masa ikut suka hati sendiri la....kalo ada lada benggala .letak jela. ikut kreativiti masing-masing.


6. Bakar dalam oven. suhu ikut oven memasing lah. berapa lama..ikut rasa hati jugak...
Macam mana nak tau dah masak. Cubit lah sikit roti tu kan. Tengok rasa roti mentah lagi ke belum.

Done!!! Selamat mencubaaa!


Disebabkan makaroni ada lagi sikit. Aku buatlah makaroni..hehe. rajinkan. Yummmyy!!




No comments: